Útmutató az akkordkísérethez

Ezek a file-ok magyar együttesek, előadóművészek dalainak szövegét, és általában akkordkíséretét is tartalmazzák.

A következő jelöléseket használtam:

  1. Az alaphangok jelölésében az angol írásmódot követtem, egy zongorabillentyűzeten tehát így néznek ki:
    |   |   | |   |   |   |   | |   | |   |   |
    |   |C# | |D# |   |   |F# | |G# | |A# |   |
    |   |Db | |Eb |   |   |Gb | |Ab | |Bb |   |
    |   +-+-+ +-+-+   |   +-+-+ +-+-+ +-+-+   |
    |     |     |     |     |     |     |     |
    |  C  |  D  |  E  |  F  |  G  |  A  |  B  |
    |     |     |     |     |     |     |     |
    +-----+-----+-----+-----+-----+-----+-----+
    
    Mint látható, az eltérés "csak" annyi (de ez bőven elég a félreértésekhez), hogy ami magyarul H, az angolul B, és ami magyarul B, az angolul Bb.
  2. Az akkordok alaphangját nagybetű jelzi, KIVÉTEL: moll hangzatok, ezeket kisbetű. Tehát pl.
    C     (=c+e+g)
    am6   (=a+c+e+f#)
    F+    (=f+a+c#)
    C#dim (=c#+e+g+bb)
    
  3. Az akkord neve után zárójelben álló hang a basszust jelöli, tehát G(F#) = G-dúr fisz basszusal.
  4. Igyekeztem a ritmust is jelölni (nem mindenhol!)
    1. Egy akkord egy ütemre vonatkozik, ha a következő ütemben is folytatódik, akkor az akkord neve helyett egy / is állhat. (Némely songbook-ban az akkordnév, illetve a / csak egy negyedre vonatkozik.) Ha két akkord testvériesen osztozik egy ütemen, akkor ezt egy - jelzi köztük, pl. egy négy negyedes műben C-am azt jelenti, hogy az ütemen belül 2 negyednyi C-dúrt 2 negyednyi a-moll követ. Az ütemnegyedelés jele =, azaz pl. C=am-F=G (vagy C=am=F=G) egy 4/4-es ütemen belül negyedenkénti akkordváltás. Ezek alapján el lehet követni olyanokat, mint pl. F-/=dm. [A hejes megfelytők között féléves ingyenes MOKA előfizetést sorsolunk ki ;-)]
    2. Ha az akkord nevének első karaktere pontosan egy szótag első karaktere fölött áll, akkor a szótag pontosan az ütemhatáron kezdődik. A felütést stb. a +/- 1 karakteres elcsúszás próbálja szimbolizálni.
  5. A gitárakkordok lefogását a szokásos módon rajzoltam le, pl. C-dúr:
    o                 x     o   o
    +-+-+-+-+-+       ===========
    | O | | | O  3.   | | | | O |
    +-+-+-+-+-+       +-+-+-+-+-+
    | | | | | |       | | O | | |
    +-+-+-+-+-+       +-+-+-+-+-+
    | | O O O |       | O | | | |
    +-+-+-+-+-+       +-+-+-+-+-+
    

    Itt kétféle lefogás látható egymás mellett. A baloldali rajza a 3. bundnál kezdődik - erre utal a bund jobb oldalán a '3.' szám -, a jobboldali pedig az első bundnál - itt tehát nincsen szám, és a nyak végét '===========' szimbolizálja.

    A húr vége fölé írt kis 'o' jelzi, hogy az a húr szabadon pönög. Ha 'x' áll egy húr fölött, akkor annak a húrnak nem szabad beleszólnia az akkordba.

    A lefogás helyén 'O' áll. Nem jelölöm, hogy melyik ujjal kell lefogni.

Az esetleges zenei vagy szöveghibákért elnézést kérek, és örömmel veszek minden építő jellegű kritikát.

Kellemes pengetést/klimpírozást kívánok!


Előadók - Útmutató - Szerzők - Jogok - Umann Kornél

Ha hibát találsz, vagy ki tudod egészíteni az anyagot, kérlek, írd meg!